У ФОКУСУ: Учитељ који је стварао геније

Ко је био Андреа дел Верокио, ренесансни уметник по коме је име добио нови иновационо-едукациони центар?

Можда нисте знали, али једна, скоро чудесна ствар повезује неколицину славних ренесансних сликара и вајара, можда највећих уметника свих времена. Наиме, Леонардо да Винчи, Ботичели, Пјетро Перуђино, Лоренцо ди Креди имали су једног истог, заједничког – учитеља. Његово име је Андреа дел Верокио и остао је запамћен као учитељ из чије је радионице изашао највећи број генија. Стабло генијалности шири се, заправо, много шире – међу ученицима његових ученика су Микеланђело и Рафаело.

Рођен у Фиренци, Andrea di Michele di Francesco de’ Cioni Andrea (1435 – 1488), запамћен је по надимку Verrocchio, који је добијен спајањем речи vero и occhio, што значи „право око“. Верокио је такође био значајан уметник Ренесансе, али његово дело је заправо остало у сенци много успешнијих ученика. Верокио је био син зидара који је касније у животу постао порезник. У младости је служио код више мајстора, а по легенди Верокио је био и ученик код Донатела. Основао је радионицу у којој се вајало и сликало темпером на дрвету, а за своје шегрте и ученике је углавном прихватао изгубљене синове и копилане из угледних породица.

У то доба Фиренца, један од најмоћнијих слободних градова Европе, била је седиште разноврсних мајсторских и уметничких радионица. Такву разноликост и шаренило, језгро италијанске ренесансе, подржавала је и издашно финансирала чувена породица Медичи која је своју вишевековну моћ широм Европе прославила управо именима уметника које је подржавала. У најпознатија Верокијева дела спадају Мадона са дететом које седи и Тобијас и анђео, као и биста Бартоломео Колеонија коју је извајао на самом крају живота, након што се преселио у Венецију.

Једна занимљива, мада апокрифна анегдота, коју је много касније забележио Вазари, везује се за чувено дело Крштење Исусово, димензија 177×151 центиметара која се данас налази у галерији Уфици у Фиренци, заједно су 1475. насликали Верокио и његов ученик Леонаро да Винчи. Наиме, млади Леонардо и Верокио су заједно радили на слици све док учитељ није видео како је Леонардо насликао анђела са леве стране. Пошто је схватио да га је ученик превазишао, Верокио је бацио четку и никада више није сликао. Модерна истраживања у оквиру којих је нанос боје скениран показују да је Леонардо највероватније осликао и друге делове слике, Христа и елементе рељефа.

(Наука кроз приче)